måndag 24 juni 2013

Midsommar

Så. Vi tänkte att en liten enkel tur och retur till östkusten var det självklara svaret på den eviga frågan "Vad ska vi hitta på till Missommar?"

Torsdag em.
Efter en febril och resultatlös symaskinsjakt på stan pushar jag mig själv till ett trevligt HEJOCHFÖRLÅTATTJAGÄRSÅSENDETVARINTEMENINGEN! 

Möts av två pojkar som är en minut från koma-tillstånd, knappt upprätta vid köksbordet. Pippi Långstrump är på rymmen. "Mama! Mama! APA!APA!" ca 20 gånger. "Ja! Nämen titta Arvid! En apa!"
Danne stirrar skelögt på mig. "Gå och lägg dig så att du orkar köra i kväll" kommenderar jag och känner mig som en redig bondmora/diktator/Vår frälsare.

Försöker packa med Arvid. Tänker att barn kan man ju ha med sig i vardagssysslor, det är så bra för dem! Barnet uppskattar inte aktiviteten utan skriker efter Pippi och apan och packar upp allt jag försöker packa ner. Är det bara i Leilas kokbok som ungar gillar hushållsbetyr? Det ser alltid så kladdfritt och gemytligt ut. Hon kanske har hash i kakorna för att bättre på stämningen?

Efter 90 minuters intensivt anfall, försvar och 15 utvisningar av mig själv till toan (halleluja för att få kissa ifred med sin iphone!) ger vi upp.
Danne får vakna. Jag skiter i hur trött han är, han får köra på redbull och powerbars. Arvid återförenas med Pippi och jag förtränger all forskning om barn och skärmar.

Den följande timmen är närmast att likna vid en förlossning. Blod, svett, tårar och folk som skriker. Och brist på lugnande barnmorskor pga. nedskärningar.

Vi slår igen bildörrarna 2 timmar efter planerad avgångstid. Pippi är med. Stinky, nallen, napparna, mammas cigaretter (fast jag inte rökt på vad, 3 år?), smutsiga kläder, några - förhoppningsvis, för det är svårt att veta när allt ligger i högar - rena kläder, hårborstar, värktabletter, hörlurar, kamerautrustning värdig en National geographic-expedition, kuddar, täcken, stickningar, symaskinskataloger etc etc.

I höjd med Halmstad säger min sambo de bevingade orden:
"Cia, jag tror att regnstövlarna är kvar på dagis..."






Förutom några smärre snedsteg (som kombinationen läckande blöja + min midsommarklänning)  var resten av helgen fin som snus!

















1 kommentar: